Bir aileye büyük bir uyku sorunu olarak görünen bir durum, başkası için öyle olmayabilir. Sorunun oluşmasının sebebi, çocuğun gece kaç kere uyandığı değil; bu durumun evdekileri nasıl etkilediğidir. Eğer çocuğun uykusuzluğu ailenin huzurunu ve mutluluğunu riske atıyorsa, bu bir sorun olarak görülebilir.

Bir gecede dört kez veya daha fazla uyanan bir çocuk, kötü bir uyku problemine sahip olmayabilir. Bazı çocuklar nadir uyanır, kısa süreli ağlar ve sırtına yapılan rahatlatıcı sıvazlamadan sonra uykuya geri dönebilir. Ebeveynlerde saniyeler içinde uykusuna dönebilir.

Bir diğer çocuk ise gecede bir veya iki kere uyanabilir ama her uyanış, beraberinde uykuya dalana kadar sürecek bazı zorluklar getirir. Ebeveynler yataktan çıkıp çocuğu salladığında çocuk tekrar uykuya dalabilir ama ebeveynler tamamen uyanık, yorgun ve daha fazla uyuyamayacak duruma gelebilirler.

Çocukların çoğu uyku problemi ilgiden kaynaklanır. Pek çok uzmanın da sıklıkla söylediği üzere çocuğa ilgi göstermek son derece önemlidir ama gece uyku saati bunun için doğru zaman değildir. Normalde kesintisiz uyuyan çocuklar hastayken, diş çıkarırken, korktuklarında ya da evdeki düzen bozulmuşsa uyanabilir ama bunlar tabii ki uyku sorunu değildir. Bu gibi durumlarda çocukların rahata ve güvene ihtiyacı vardır.

Akışına bırakın

Geceleri uyanmak, pek çoğunuzun da bildiği üzere ebeveynliğin bir parçasıdır. Uzmanlar, gece uyanan çocuğunuza her zaman ilgi göstermenin pek de iyi bir yöntem olmadığı görüşündeler. Çocuğunuz her uyandığında ona ilgi göstermeniz, ağlıyorsa susturmak için elinizden geleni yapmanız ve hatta yanınızda uyutmaya çalışmanız, ona yanlış mesajlar verebilir. Bu davranışlarınızdan ötürü her uyanışı veya ağlayışında onunla ilgileneceğinizi ya da ağlamanın yanında uyumasını sağlayacağınızı düşünmeye başlayabilir. Bu nedenle gece uyanmalarında bir süre onunla ilgilenmez ve göremeyeceği bir yerde uzaktan izleyerek ağlamasına izin verirseniz, zamanla ilgilenmeyeceğinizi anlayacak ve kendi kendine uyumayı deneyecektir. Birkaç hafta daha aynı yöntemi uyguladıktan sonra çocuğunuz gece ağlamalarının işe yaramadığını öğrenip bu yöntemi uygulamaktan vazgeçebilir.

Hatırlanması gereken noktalar

 

Bu yöntemi yeni ya da hastalık gibi durumlarda uygulamanız doğru değildir. Yeni bir bebeğin gelmesi, taşınmak ya da aile içi ayrılık, çocuğun genel uyku düzeninin bozulması için normal sebeplerdir. Bu tür durumlar, çocuğun ekstra rahatlık ve ilgi aramasına sebep olur ve uyku zamanı ve gecenin geç saatleri de buna dahildir. İşler rayına oturduktan sonra çocuğunuz hâlâ uyku düzenine dönmediyse, bu uyku tekniğini uygulayabilirsiniz.

Ancak kuru gözyaşlarıyla birlikte gürültülü ağlamalara kolayca inanmamalısınız. Gece uyanmaları durana kadar bu yöntemi her gece sürdürmeniz gerekiyor. Bazı çocuklarda daha uzun sürebilir ama bir kere alıştığında huzurlu ve bölünmemiş uykunuza geri dönebilirsiniz. Çocuklarının gece ağlamaları pek çok ebeveyni tedirgin etse de uyku sorununun sizin ve çocuğunuzun hayat kalitesini etkilemesi yerine bu yöntemi uygulamak sonucunda daha az üzülmenizi sağlayabilir.