Uykusuz gecelerin etkisini hisseden kişiler sadece ebeveynler değildir. Uykusuz geceler anne ve babayı, diğer çocukları, komşuları ve birçoğu da çocuğun kendisini etkiler.

Yeterince uyumayan bir çocukla yaşamak, oldukça zordur. Az uyuyan çocuklar huysuzdurlar ve kolay sinirlenirler, açık bir şekilde düşünemezler. Zaten kısa olan dikkat aralıkları daha da azalır. Genel olarak çocuklar sağduyuya sahip değillerdir ama uykusuz bir çocukla anlaşmak on kat daha zordur. Çocukları zor yapan tüm çocukluk işaretleri, uykusunu alamamış çocuklarda daha da kendini gösterecektir. Tüm gece uyuyan çocukların, uyku problemi olan çocuklara göre daha huzurlu ve sakin olduğuna hiç şüphe yoktur.

Çocuğun daha iyi davranmasını sağlama konusunda, iyi bir gece uykusunun etkisi açıktır ama herkesin hayatını kolaylaştıran gizli yararları da vardır. Özellikle de gündüz kendine daha çok vakit ayırmak için bebeğine daha uzun öğlen uykusu uyutan ebeveynler, gece uykularından çaldığını hatırlayarak bu önerileri dikkate almalıdır.

Ebeveynler

 

Çocuğun gece sık sık uyanması, az uyuması veya ağlayarak uyanması, ebeveynlerin de uyku kalitesini etkiler. Özellikle çalışan ebeveynler uykusuz bir şekilde işe giderek stresli ve yorgun günler geçirir. Bu da gün içinde çevreleri ve çocuklarıyla sağlıklı bir iletişim kurmalarına engel olur.

Kardeşler 

Uykusuz çocukların kardeşlerinin çoğu, gece huysuzluklarına karşı inanılmaz bir uyuma yeteneği geliştirirler. Çok azı gürültüye karşı duyarlıdır. Bu nedenle zamanla uyanmakla ilgili güçlükler veya uyku bozukluğu yaşayabilirler. Bu nedenle ertesi gün uyandıklarında huysuz, yorgun ve dinlenmemiş hissedebilirler. Bu da ebeveynlere birden fazla huzursuz çocukla baş etme güçlüğü doğurur.

Komşular

 

Eğer çifte tuğlalı, şehirden uzak ve müstakil bir evde yorsanız komşularınızı görmezden gelebilirsiniz. Ancak maalesef pek çoğumuz böyle yerlerde değil, rahatsız olan komşuların şikâyetlerinin ebeveynsel sıkıntılara dönüştüğü yerlerde yaşıyoruz. Çocuğunuzun gece uyku problemleri, zamanla yaşadığınız yer ve çevrenizle ilgili bir sıkıntıya da dönüşebilir.

Tüm bu nedenlerden dolayı öğle uykusu veya kısa uykulardan çok, çocuğunuzun dinlenmesi, fiziksel ve mental olarak daha sağlıklı olabilmesi ve paralelinde sizin de daha huzurlu olabilmesi için çocuğunuzun iyi bir gece uykusu uyumasına önem vermeniz gerekiyor.

Uykunun çalışma şekli

 

Ebeveynlerinin karşılaştığı, çocuklarda görülen uyku problemlerine bakmadan önce, bunun bilimini anlamaya çalışabiliriz. Aslında uyku, döngülerde oluşur. Her döngünün düzenli kısa süreli bilinçlilik durumu ve derin, hafif ve rüya görülen seviyeleri vardır. Tipik gece uykusunda, önce uykuya dalarız, sonra en derin bilinçsizlik noktasına ulaşırız; bir süre rüya görürüz, sonra esnemek ve dönmek için tam bir bilinç noktasına ulaşmadan biraz daha hafif bir seviyeye ulaşırız ve döngünün tekrarlaması için uykuya dalarız. Ortalama bir bebeğin döngüsü 60 dakikanın altındadır, çocuklarınki 75 dakika civarındadır ve yetişkinlerde döngüler arasında 90 dakika vardır. Buradan hareketle çocuğunuzun en az 1’er saat kesintisiz uyku uyumasına özen göstererek iyi bir başlangıç yapabilir ve zamanla alışkanlık haline getirerek daha sağlıklı uykular uyumalarını sağlayabilirsiniz.